torstai 6. helmikuuta 2014

Kohtasimme Tuovin ensimmäistä kertaa heinäkuussa 2006 kierreltyämme noin 2500 km ympäri Suomea tutustumassa myynnissä olleisiin veneisiin.

Ensimmäisen kesän aikana moottori kävi runsaat sata tuntia lokakuun (muistaakseni) trailerille nostoon mennessä.

Yllä olemme ankkurissa Päijänten Ristiselällä Mullikan kyljessä. Sauna lämmin ja pojat vilvoittelee järvessä. Itse taidan olla soutuveneessä Mullikan rannassa.
Seuraavana aamuna aamupala keskeytyi tuulen takia. Ankkurit eivät pitäneet, joten jouduimme lähtemään pikaisesti liikkeelle.

Teimme kesän aikana paljon suunnitelmia veneen uudistamiseksi.  Ohessa pari kuvaa suunnitelmista. Kuvista käy ilmi Tuovin matala pohjamalli.

 

Think big ;)
Suuret olivat tuolloin suunnitelmat ja täytyy nyt todeta, että aika pitkälle olemme nuo tehneet. Ja noiden lisäksi olemme tehneet paljon muutakin. Palaan noihin myöhemmin.

Pöhinät 2014

Toissa viikonloppuna jatkoimme puuhastelua ... viimeistelimme liinakelat ja virittelimme hakuvaloa.

Saimme muutama kesä sitten langoltani kaivoskäytöstä poistetun halogeeni valaisimen.

Olemme tähän asti käyttäneet valoa käsivaralta johdon päässä.  Lampun valokeila on erittäin terävä ja yllättävän tehokas.

Olemme miettineet miten saamme lampun kiinni ohjaamon kaattoon sisältä käänneltäväksi.

Ongelmana on Tuovin ohjaamon katon ulkoreunaa kiertävä lähes 20 cm korkea otsapelti. Lamppu on saatava siis aika korkealle, jotta valokeila ylittää otsapellin.

Nyt tarvittiin jo trigonometriaa ... Jotta valokeila kääntyy vedenpintaa noin 10 metrin päähän veneen sivulla, lampun tulee olla noin 60 cm korkeudella katosta. Ei mennyt yhteensä kymmenen vuoden lukio-opinnot hukkaan ... mikä helpotus.

Prikolöör-ratkaisuna jatkamme lampun vartta metalliputkella, johon teemme nivelen.
Nivel tulee katon ja tukikorokkeen väliin (alla mallina sininen jakkara - akku vain jakkaran paikallaan pitämiseksi).  Nivel tehtiin ruuvipenkissä littuun puristettujen putken päiden pultiliitoksella nailon prikoin.

Yksinevelrakenne aiheuttaa sen, että lamppu tilttaa takaperoisesti. Jotta keilan saa alas, vipua veneen sisällä on käännettävä eteenpäin ja päinvastoin. Toivomme että tämän oppii nopeasti.
Autotallikokeilussa ratkaisumme toimi yllättävän hyvin.

Läpivienti ohjaamon katossa on myös haaste.  Reikä onnistuu helposti, mutta läpiviennin eristys siten, että putki pääsee pyörimään ja taittumaan sekä on kuitenkin jämäkkä on haastellinen.

Siihen ratkaisumme on paksu kumi, jonka läpi menee lampun putkea hiukan laajempi putki - holkki. Holkki mahdollistaa putken liikkumisen ylös-alas lamppua ylös-alas taitettaessa sekä pyörimisen. Kumilevvyn päälle laitamme vielä auton vaihdekepin kumin, jolla saamme aikaan paremman vesieristyksen.

Lisää tarinaa tulossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti