maanantai 14. huhtikuuta 2014

Kesä 2011 ja kevään 2014 tuunauksia

Aloitetaanpas tämä kesä ihan alusta eli veneen laskusta.

Tarktorin vetokoukku ei nouse 1,5 metrin korkeuteen, joten ensimäisenä trailerin keula on laskettava alas pukilta. Traktorissa on oltava siis etukuormaaja tai nosturi.
 Tuovin keula on kettingillä kiinni trailerissa. Jonkun meistä on niin laskun kuin noston yhteydessä kahlattava keväällä päästämään tuo ketju irti ja syksyllä kiinnittämään se. Tuo ei ole mieluinen tehtävä lähellä nollaa olevassa vedessä.

Sitten traileri kiinnin vetokoukkuun ...

... ja menoksi.

Tuovin lasku menee aina aika myöhäiseksi, koska paikaamme pohjassa olevat ruosteläiskät. Käyttämämme paikka-aine vaatii +10 asteen lämpötilan kuivuakseen ja tuota lämpöä tulee olla viisi vuorokautta.

Ja tässä Tuovi pääsee elementtiinsä.


Tarkistamme heti vesillä, että kaikki on kunnossa. Jäähdytysvesi kiertää jne.

Pidämme moottorikoppaa auki ensimmäisen ajon ajan, jotta näemme mahdolliset vuodot ja tarvittaessa pääsemme nopeasti korjaamaan tilanteen.
Yhtenä vuotena muovinen polttoaineputki alkoi vuotaa. Putken piti olla taipuisa ja joustavaaa, mutta se oli kovettunut lasimaiseksi ja saanut jostain iskun.

Tältä näyttää taraileripaikalla trailerin paluun jälkeen ja ...

... tältä pienen siivousurakan jälkeen.
Tilanne ei ole tuollainen joka vuosi vaan se riippuu siitä mitä olemme tehneet. Yläkuvassa on saunan vanhat seinälaudat jne. Sirkeklöimme ne Tuovin saunapuiksi pressun alle.


Kesällä vaihdoimme Tuovin sivuvalot led-mallisiksi. Tässä vihreä jo vaihdettu ja ...

... ja punainen vaihtamatta.


Tässä Tuovi Leppävedellä Laukaan veneilijöiden tukikohdan kalliorannassa.

Liiteri möi jatkettavia tikkaita, jotka sai A-muotoon.
Bongasimme, että noistahan saa Tuoville oivat uimatikkaat ja vielä kahdet. Molempien tikkaiden pituus on säilytyksessä noin 1 metri ja ne voi avata noin 1,8 metriin.
Poistimme nivelen ja teimme nivelen tilalle Tuovin kaiteeseen sopivat koukut paksusta vesivanerista. Muotoilimme koukut siten, että veneen keinunta tms. ei pääse irroittamaan tikkaita kaiteesta.
Kuvasta muuten huomaa hyvin miten Tuovi on vasemmalle kallellaan. Ostamaamme ankkuria ei ole vielä asennettu.

VeneHaloo

2009 toukokuussa irtisanouduin 29,9 vuoden jälkeen Nokiasta (Nokia Siemens Networks). Pääsin välittömästi jatkamaan täsmälleen samaa työtä (!) Nokian alihankkijalle Eficode Oy.
2010 alussa Nokia päätti siirtää tekemäni työt Kiinaan, joten Efocode irtisanoi minut tuotannolistaloudellisista syistä. Jäin siis ansiodonnaiselle.

Syksyllä 2010 menin TE-keskuksen työllisyyskurssille 'Ideasta yrittäjäksi' Jyväskylän Protomoon. Kurssin kouluttajina toimivat osuuskunta INNOverkon yrityskouluttajat.

Kouluttajien innostamana ja Protomon rahallisella tuella toteutin loppuvuodesta 2010 ensimmäisen version VeneHaloo palvelusta. Toteuttajan oli Wisdomus Oy.

Keväällä 2011 Jyväskylän kaupunki alkoi käyttää VeneHaloo palvelua septitankin tyhjennyslaitteiden huoltoilmoitusten ohjaamiseen kulloinkin vastuussa olevalle henkilölle.  Näin syntyi HuoltoHaloo -palvelu.

Kesän 2011 aikana VeneHaloo palveluun liittyi muutamia veneilijöitä lähinnä Jyväskylän alueelta.

Lokakuussa 2011 teimme VeneHaloolle mainosfilmin.


Kevät 2014

Moottorin tyhjäkäynti on ollut ongelma .. kylmänä liian pieni ja kuumana liian suuri.
Tästä syystä lisäsimme rouripöytään tyhjäkäyntisäädön.

Säätimeen kävi polkupyörän vaihdevaijeri.

Vaijeri kiristää ketjun kautta kaasuvivustoa.
Myös normali kaasuvaijeri piti yhdistää kaasuvivustoon ketjulla.

Tässä kuva Tuovin vaihteistosta. Vaihteen jälkeen (vasemmalla) on kuminen nivel, jolla akseli saadaan käännettyä muutama aste alaspäin.

Muutimme myös etuhytin lukuvalon ledi-listaksi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti