torstai 10. huhtikuuta 2014

Talvi 2010 - 11 ja kevään 2014 tuunausta, mm. kauko-ohjaus ja uusi sumutorvi

Ennen tuon talven prikkolöröintiin paneutumista pari kuvaa kesältä 2010.
Kaupunki uusi veneiden talvisäilytysalueen pintamaat kesäkuussa. Syytä olikin ... keväisin ja syksyisin alue olikin yhtä savivelliä.
Tuovin talvisäilytyspaikka on aivan sähkötolpan vieressä. Todella kätevää, sillä saamme sähkön veneeseen yhdellä 10 m:n jatkojohdolla.



Maa viettää talvipaikalla voimakkaasti. Nostamme trailerin keulaa lähes 1.5 m:n korkeuteen, jotta vene on edes lähellä vaakasuoraa. Ostimme Tuoville uuden hamekankaan talveksi.
Näyttaa ollen jo lumi maassa, kun Tuovi pääsi kuiville.

Maaliskuussa 2011 meitä odotti yllätys veneellä.


Ovien maalit olivat 'tippuneet' alas.  Samoin oli käynyt yläkannella olleen laatikon maaleille. Maalina on Miranol. Mistähän lie johtui.  Kevväämmällä rapsimme maalit ovista kokonaan pois, hioimme pinnan kevyesti ja uusi maalaus. Laatikoita meillä oli kaksi - toinen minulla kotona. Talven aikana hioin kotona olleen laatikon ja maalasin miranolilla kolmeen kertaan. Tuon ylläkuvatun maalasin aikoinaan ensin Otexilla ja sen jälkeen Miranolilla ilman hiontaa.
Mistähän moinen maalin hilseily johtuu???


Maaliskuussa tuunasimme veneen kauko-ohjausta autotalliprojektina.
Kaasuvivun kääntö suoraan karamoottorilla oli epätarkkaa kaasuvivun klapin takia (niin luulimme, myöhemmin lisää tästä). Toinen syy oli se, että karamoottori tulee saada helposti ja nopeasti irti.  Vipuun kiinnitys ei ollut helppo irroittaa.

Päätimme lisätä kaasuvivun akselille vastakkaiselle puolelle hammasrattaan. Karamoottori kiinnittyy rattaalla olevaan ketjuun sähkömagneetilla. Tällöin karamoottori liikuttaa lähes suoraan kaasu- ja vaihdevaijeria ja karamoottorin saa helposti ja nopeasti irti.

Suunnittelua pahvimallilla.



Vasemmalla pahvimalli toisesta suunnasta.
Oikealla hammaspyörä toisessa päässä. Tämä pää paasee liikkumaan, jotta voimme kiristää ketjun.

Tässä ketjukonstruktio valmiina kiinnitettäväksi.






Täsä valmis konstruktio. Aukossa olevilla pulteilla kiristetään ketju.
Ja vielä toiselta puolelta.
Ketjussa näkyy magneetin vastakappale.

Tässä viritys paikoillaan. Kaasu- ja vaihdevaijeri näkyy olevan vielä irti.

Karamoottorin ja ruorin käännön elektroniikan asennusta ja säätöä


Tuovi ui hiukan vasemmalle kallellaan ja olimme miettineet miten saisimme oikaistua veneen.
Oikeassa reunassa on keittiö, jääkaappi, sauna kiukaineen ja lämmitin.Vasemmalla vain polttoainesäiliö (noin 150 L) tasapainottamassa tilannetta.

Naapuriveneilijä tarjosi meille edullisesti sähkökäyttöistä ankkuria. Ankkuri ketjuineen painaisi noin sata kiloa. Tämä voisi ratkaista kallistuneisuusongelman. Ankkurin paikka on siis oikealla takasillalla.


Ketjun kanssa tulee ongelmia. Emme saa vapaata pudotuskorkeutta kuin alle 20 cm. Tämän jälkeen ketju laskeutuu polttoainesäiliön päälle - onneksi kuitenkin sen kyljelle - ja siitä veneen pohjalle kuvasa näkyvän vanerin kohdalle.
Haasteista piittaamatta tai juuri siksi päätimme ostaa ankkurin.


Toukokuussa uusimme saunan paneloinnin.
Alla vanhat panelit poistettuna. Paikkasimme foliossa olevia reikiä folioteipillä.

Ja tässä uusittu sauna

Uusi sähkökäyttöinen wc-pytty ja ledi valot ... kyllä kelpaa ja on komia ;)


Päätimme levyttää myös ohjaamon.
Tarvittavan vanerin mitoitus, mittojen siirto vaneriin, sahaus sekä muutama sovitus. Sitten liimaa levyyn ja mattoon, muutaman minuutin odotus ja paikoilleen. Helppoo ku heinän teko ;)

Seinät jo valmiina.


Huomattavasti valoisampi ohjaamo.
Keskimmäisessä kuvassa roikkuva johto tuo latausvirtaa gps mokkulalle. Nurkassa on hyly mokkulalle. Metalliveneessä oli haaste löytää mokkulalle toimiva paikka. Tuo paikka toimii.

Ja ohjaamo toisesta suunnasta. Onpas vaaleaa. ... ihan häikäisee.

Jätetään kesä seuraavaan juttuun.

Kevät 2014

Kesään mennessä Tuovin kauko-ohjain siirtyy toivottavasti langallisesta mobiliteettiin.

Hyvä ystävämme, Esko, on alan ammattilainen ja hän suunnittelee ja valmistaa tarvittavan elektroniikan sekä tarvittavan ohjelmiston.  Alla pari kuvaa tämän hetken tilanteesta.
Tässä kuvassa vastaanotin yksikkö, joka ohjaa ruoria ja kaasu/vaihdetta kääntäviä moottoreita.

Tässä lähetinyksikkö, joka lähettää kapteenin toiveet vastaanottimelle.

Välillä piti tutkia nykyisen johdollisen kauko-ohjaimen kaavioita.

Valitettavasti uusi lähetin yksikkö ei sovi nykyiseen koteloon, joten joudumme tuunaamaan täysin uuden kotelon.  Sehän meiltä onnistuu :)
Koska uusi lähetin tulee olemaan patteri/akkukäyttöinen, ledien määrä ja palamisaika on minimoitava. Tavoitteena on, että patteri/akku kestäisi kahdeksan tuntia.


Tässä laturin kiinnityksestä 'pelastamamme' puslat. Ehkä ovat JO vaihtokunnossa. Kestivät VAIN reilut 40 vuotta! Ja uudet löytyi mersun varaosaliikkeestä vuorokauden toimitusajalla.


Ostin keittiökaapiston allekin ledilistat. Virtasyöpöt halogeenit saivat kyytiä.

Tuovi kulkee noin 10 km/h / 2900 rpm. Vauhti riittää meille, mutta kierroksia haluamme tiputtaa pienentääksemme ohjaamon meteliä. Tässä  Tuovin nykyinen potkuri ja sen mitat.

Meille on tarjottu halkaisaltaan tuuman pienempää, mutta peitoltaan 25% (50% peitto) suurempaa potkuria.
Tuoviin sopisi halkaisijaltaan ainakin tuuman isompi potkuri.
Moottorin tehon pitäisi riittää. Nykyinen potkuri on moottorille 'kevyt'.
Kunpa tietäisi miten tuo uusi käyttäytyy.


Juha sai vaihtokaupassa komeat torvet ja pitihän niitä heti päästä kokeilemaan.
Mitäs pidät äänestä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti