keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Talvi 2011-12 ja kevään 2014 tuunauksia

Talven 2011-12 isoin projekti oli sähköankkurin asennus Tuovin peräkannelle.

Suunnitelma asennuksesta näytti tällaiselta.



Tässä muotoutuu yläkuvassa vihreällä merkitty teline U-palkita ja kynsilevystä. U-plakkeja on kaksi päällekkäin, jotta saamme ketjulle tarpeeksi pudotuskorkeutta, ettei se jää sykkyrälle heti nostimen alle.

Levyssä on aukko ketjulle ja sivulle tuleva neliöputki, Tällä ohjaamme ketjun telineen alla olevan polttoainesäiliön kylkeen ja ohi.

Ja tältä teline näyttää paikoilleen asennettuna. Teleineeseen on jo kiinnitetty ketjun ohjain.


Lisäsimme ankkurille oman akun, jottei sen käyttö kuluta käynnistys- tai hupiakkua. Vasemmalla ankkurimoottorin ohjaukseen käytetyt jykevät solenoidit.

Sähkökytkennät moottorilla vaativat sorminäppäryyttä.

Testausta kuivalla maalla.

 Ja näin ketju laskeutuu veneen pohjalle polttoainesäiliön kuvetta pitkin. Kumimatto säiliön kyljessä ja veneen pohjalla vaimentaa meteliä ja suojaa sekä säiliötä että pohjaa.

Vesillä huomasimme, ettei ketju laskeudu sittenkään kunnolla. Vesivaseliinin suihkautus jokaiseen liitokseen auttoi asiassa.

Pari kuva vielä joka keväisestä pohjan ruostekohtien käsittelystä.


Todella kiva paikka ryömiä 70-80 cm korkeassa tilassa zekkaamassa ylös päin veneen pohjaa.  Puhdistamme rälläkkään tai porakoneeseen kiinnitetyllä teräsharjalla jokaisen kukkineen kohdan. Sen jälkeen jokaiseen kohtaan laitetaan kaksikomponenttinen epoksiterva.

Alemmassa kuvassa renkaan yläpuolella näkyy muutama aikaisempina vuosina käsitelty kohta.

Koko pohjan hiekkapohallus ja käsittely on edessä muutaman vuoden sisällä.

Kevät 2014

Viimeviikonloppuna saimme laturin asennettua uusilla puslilla.
Tyhjäkäynnin säädön vaatima palautusjousi kaasuvivustoon löysi myös paikkansa.

Pääsiäisen vietimme kotona.

Mutta pitihän sitä päästä 'hameen alle'.

Juha ja Pertti aloitti jäähdytysveden lämmönvaihtimen asennuksella. Sehän ei enää sopinut paikalleen kaasuvivuston tukirakenteen tullessa eteen.  Tukirakenteen purkaminen, pieni säätö ja kokoaminen hiukan eritavalla ratkaisi ongelman.

Asennuksen jälkeen glykolit koneeseen ja tulille.

Moottorin kierrokset säätyvät nyt tyhjäkäyntisäätimellä muutaman sadan kierroksen verran.  Videossa tyhjäkäynti on liian ylhäällä. Videon jälkeen huomasimme, että vaijeria voi löysentää ainakin puoli sentimetriä. Tämä pudottanee kierroksia.

Itse keskityin antamaan ohjeita ja neuvoja. No sain sentään purettua vanhan sumutorven ja suunnittelin miten saamme uuden paikalleen.

Lisäksi mitoitimme keulaportin avausta - olipas suureellinen termi.
Avataanpa asiaa kuvalla. Sininen pressu ja kirkas auringon valo tekee kuvasta enemmän isänmaallisen kuin on tarkoitus.

Tarkoitus on avata nyt kynsilevyn katkaiseva reuna ja kaiteet ja laittaa portin reunaan hainevä - ehkä molemmille puolille. Hain evästä saa hyvän tuen laiturilta veneeseen astuessa. Tätä helpottaa myös kaiteiden ja reunapellin poisto kynsilevyn yläpuolelta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti