keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

Talven 07-08 tuunauksia ja VeneHaloo idean synty

Viikonloppu meni ohi prikolöörin suhteen, mutta jatketaan historiaa.

Loppukesällä 2007 jouduimme laakerihommiin.
Tuovin "vetolaakeri" (mikähän lie oikea nimi) eli se laakeri, joka siirtää potkurin työntö/vetovoiman veneen runkoon, alkoi kolista ja kuumentua. Kumpi lie syy ja kumpi seuraus.  Siispä jouduimme vaihtamaan tuon laakerin.
Ohessa kuva rasvaisesta laakerin kiinnityskohdasta ja itse laakeri.





Talven aikana aukaisimme Tuovin ohjaamoon oven myös oikealle ja uusimme ovet liukuoviksi.
Oikealla oleva ovi helpottaa liikkumista oleellisesti. Enää ei kaikkien tarvitse kulkea ruorin ja penkin välistä ja ohjaajalla on vapaa kulku myös veneen oikealle puolelle.

Ovet tehtiin kalvanoidusta pellistä E.Vuorimies Oy:ssä Palokassa. Ohessa video oven ikkuna-aukon "tikkaamisesta" peltiin.


Samalla oviin taitettiin noin 1 cm:n pokkaukset reunoihin. Liimasimme ovien sisäpintaan vanerilevyt ja kiinnitimme niihin lasit.


Jouduimme ohentamaan vaneria yläjyrsimellä, jotta saimme ikkunoiden tiivisteet asettumaan kunnolla paikoilleen. Pelkkä pelti olisi ollut liian ohut.

Ohjaaman oikeassa seinässä oli alunperin etureunastaan viisto ikkuna. Avasimme seinän tuon ikkunan takareunasta alas asti oveksi. Ikkunan etuosan jätimme sivuikkunaksi.





Oven reunoihin laitoimme putket jäykistimiksi ja samalla suoristamaan seinää. Putki halkaistiin ja hakattiin seinäpellin reunaan. Suurin ongelma oli putkien kinnitys. Valovirtahitsimme ei tahtonut jaksaa sulattaa putkea ja seinää niin paljoa, että olisi tarttunut kiinni. Syytä saattoi olla myös taidoissamme, mutta tätähän emme tunnusta.


Uudet ovet toimivat liukuen.  Ohessa kuva saunan oven ripustuksen säätämisestä.
Vanhat ovet olivat taitto-ovet.


Tässä vielä muutama kuva ovien yksityiskohdista.
Ovi pääsee liukumaan ulkopuolelta kahvaa kumpaan suuntaan vain kääntämällä.

Sisäpuolella kahvaan on kinnitetty oheinen rautalanka lenkki. Lenkistä lähtee ylös ketju ...

... joka on kiinni jousipalautteisessa puikossa. Normiasennossa puikko on ylhäällä painaen oven liukukiskoon ja näin estäen oven liikkumisen. Kun jompaa kumpaa kahvaa kääntää kumpaan suuntaan vain, puikko painuu alas ja vapauttaa oven sivuttaisliikkeen.

Ovissa on sisäpuolella oheiset lukot, joilla ohjaamon oikean puoleinen ja saunan ovi lukitaan. Ohjaamon vasemmanpuoleisessa ovessa on ulkopuolella riippulukko säilytyslukitusta varten.

Talven aikana lisäsimme polttoaineputkiin sulkuhanat sekä siirsimme käsipilssin helpommin tavoitettavaan paikkaan (oli kannen alla).


Siirsimme polttoaineen töyttöaukon komerosta komeron ulkoseinään ja septinsäiliön tyhjennyksen veneen perälaudasta kanteen. Septiputkessa oleva sulku kävi nyt turhaksi, mutta emme sitä poistaneet.




Nuohosimme ja säädimme veneen lämmittimen, avasimme saunan eteisestä kulun komeron läpi peräsillan alle ja aivan viimeisenä pesimme moottorin.




Ja tässä Tuovi uudella ilmeellä (ovet) laiturissa.

Lämmittimen huollosta ja useista virityksistä huolimatta emme saaneet lämmitintä pelaamaan kunnolla. Saimme Kokkolan sudulta sopuhintaan pikkuvikaisen Volvo petroolilämmittimen. Virittelimme sen kuntoon ja asensimme sen loppukesällä vanhan lämmittimen paikalle.

Laite toimi jonkinaikaa hyvin, mutta sitten alkoi ongelmat tämänkin kanssa.

VeneHaloo

Lyhyen veneilijähistorian aikana pohdimme usein miten voimme ilmoittaa laiturissa tai järvellä naapuriveneilijälle, että hänen veneessään on jokin ongelma tai muuten vain ottaa yhteyttä häneen.

Tunnemme (edelleen) hyvin harvoja veneilijöitä nimeltä. Puheissa esiintyy "... se Esterin omistaja ..." tai "... sen puuveneen, jossa <jokin tuntomerkki> ..." ...

Harva haluaa oman nimensä ja yhteystietonsa veneen kylkeen tai edes satamaan esille.

Pertti sattui kerran paikalle, kun keskeltä selkää löytyi ajehlehtiva soutuvene. Paikalle kerääntyi useampi vene, mutta yhteistä kommunikointitapaa ei löytynyt. Veneen moottori meluaa sen verran, tuulee jne., ettei huutaminenkaan auta. Tilanne selvisi, mutta asia jäi kaivelemaan niin Pertin ja minun mieltä.

Siitä se sitten lähti ...

Lähes kaikilla veneilijöillä on (oli jo tuolloin) kännykkä taskussa. Miten saamme hyödynnettyä sitä? Useimmat veneet on rekisteröity ja niissä on iso helposti näkyvä rekisteritarra tms.

Miten yhdistämme veneen rekisterinumeron omistajan matkapuhelimeen?

Mietimme ja kehittelimme ideaa ja ajatusta tavatessamme ... jonkinlainen tietokanta, omistajan tiedot, veneen tiedot, puhelu, tekstiviesti, ...

Jätetäänpä ajatus muhimaan ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti