torstai 20. maaliskuuta 2014

Talvi 08-09, kesän 09 venemurto ja VeneHaloo

Talven aikana uusimme veneen alkuperäisen uimatason.
Uusi tehtiin korkeammalle (aikasempi oli aivan veden pinnassa) ja huomattavasti tukevammaksi metallirunkoineen.



Ennen veneen laskua uusimme veneen yläkannen laudoituksen. Laajensimme sen samalla kattamaan koko katon. Ostimme kannelle muoviset puutarhalaatikot tavaroiden säilytykseen.


Saunaeteisen lattialle kertyi märistä jaloista vettä.  Teimme lattian kaukaloksi, jonka nurkasta on poistoputki kuvassa takana näkyvään astiaan. Tuohon astiaan valuu vesi saunasta. Astiassa on pilssipumppu, joka poistaa veden aika-ajoin järveen.


Lisään tähän vielä pari löytämääni kuvaa edellisen kirjoituksen oviprojektista.
Tältä näytti ohjaamon oikea seinä sen jälkeen kun saimme reiät ovelle ja ikkunalle puhkaistua.


Tässä liukuovien suunnitelma ja toteutus.  Toteutus ei loppujen lopuksi ole aivan tuo. Otsapelti on ulompana peittäen kiskon ja reokälistana toimii yläkisko.
Tiivisteiksi tilasimme harjatiivistettä. Tilasimme sitä noin 10 metriä. Lähetyksessä oli ainakin kolminkertainen määrä ja erilaisilla kulmilla ja harjapituuksilla.


Tässä vielä yksi hieno yksityiskohta. Oivalsimme, että veneen sivulla olevien kulkujen alla on tyhjää tilaa. Siispä aavasimme seinän oleskelutilasta kulun alapuolelta. Saimme tuonne hyvää säilytystilaa repuille jne. Vuorasimme tilan vanereilla, jotta tavarat eivät ole veneen kylkeä/pohjaa vasten. Alempana olevasta sisäkuvasta näkyy miten teimme noihin kuhunkin pariovet.



Alla olevasta kuvasta huomaan, että malasimme myös edellisen kesän pellin värisenä olleet ovet punaiseksi.
Samalla huomaan uusineemme sumutorven. Torven saimme tutulta bussikuskilta. Torvelle tuli hyvä paikka otsapellin levennykseen.  Uusimme myös yläkaiteiden verkot.


Elokuun lopulla perjantai ja lauantain välisenä yönä veneeseemme murtauduttiin. Samalla murtauduttiin kolmeen muuhunkin veneenseen laiturissamme.
Sateisena viikonloppuna toisen murretun veneen omistaja oli käynyt peittelemässä rikotut kattoikkunat muoveilla - onneksi.

Hän yritti selvittää yhteystietojamme koko viikonlopun. Poliisikaan ei voinut auttaa Maistraatin ollessa kiinni.
Maanantaina saimme tiedon murrosta ja paikalle päästyämme kohtasimme veneessä aikamoisen sotkun :(
Ainut kadonnut esine oli GPS-mokkula ja muutama jääkaappiin unohtunut (!) olutpullo.


Muratautuja ei päässyt sisään ovista - yritystä oli kyllä ollut - eli lukot toimivat hyvin


Seuraavaksi talveksi olisikin sitten isompi urakka uusia kaikkia kolme kattoikkunaa ja oikoa ovet.

VeneHaloo

Murron kautta meille varmistui tarve kehittää palvelu, jolla veneilijälle voi lähettää viestiä milloin tahansa tietämättä hänen nimeä tai yhteystietoja. Maistraatti (tuolloin; nykyään Trafi) tai kaupungin venepaikkavastaavat eivät vastaa kuin virka-aikana. Yhteystietojen saaminen tuolloinkin on epävarmaa. Puhelinnumero voi olla salattu tms.

Kattoikkunat peittänyt veneilijä muisti meidät hyvin vaan eipä tuntenut yhdenkään meistä yhteystietoja kuten ei tiennyt poliisikaan.

Maanantaina tämä kaveri sai useamman puhelun ja vaatimalla vaatien yhteystietoni kaupungin venepaikkatietojen ylläpidolta. Sinänsä tekivät oikein, kun eivät tietoa helposti antaneet.

Nykyään poliisilla on yhteys Maistraatin (tällä hetkellä KAI Trafi) vesiliikennerekisteriin, josta saavat rekisteröityjen veneiden rekisterissä olevan omistajan tiedot.  Poliisi tulee paikalle vain rikostilanteissa. Pienemmissä vahingoissa tai ongelmissa he eivät tietoja luovuta tai välitä tietoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti